tirsdag 30. november 2010

FK seminar i Antigua

Helga 14.11-12-11 var vi på seminar i Antigua. Seminaret var for FK deltakere og tidligere FK deltakere. Og hva er FK (Fredskorpset). Fredskorpset er organisasjonen som finansierer utvekslingen jeg er med på.  Mer info er å finne på www.fredskorpset.no/ Kurset var ikke bare for deltakere i / fra Guatemala, men fra hele Mellom Amerika + Cuba. Vi var alle innkvartert på et kloster som også drev med utleie av rom og lokale.

Første kvelden ble det holdt en velkomstmiddag. Kursholderene (Fundated) holdt en velkomsttale. Så fikk den norske ambassadøren, Lars Vaagen ordet. Jeg kan ikke tenke meg at Norge har en hyggeligere ambassadør. Live underholdning hadde vi også.


Norges ambassadør Lars Vaagen.
Lørdag begynte seminaret for alvor. Først var det en generell presentasjon fra FK. Det var to representanter fra FK Norge tilstedet som fortalte om det som hadde skjedd innenfor organisasjonen siden sist seminar. (Det er et nytt seminar hvert år. Årets seminar var det 7. i rekka). Så kom det en "motivator" og snakket veldig fort. Må innrømme at det var en del som gikk meg hus forby!

Etterpå ble vi delt inn i fire forskjellige grupper kunst, teknologi, politikk og utdanning. Jeg hadde valgt meg utdanning som Viktor og Emilio hadde ansvar for (Viktor og Emilio er koordinatorer for prosjektet i Solola). Det ble en interessant dag med gruppearbeid, presentasjoner og ymse leiker.


 



Vi snakket om mange forskjellige tema. Bla hvordan undervise (forskjellige metoder) og hvilke utfordringer som finnes innen utdanning i de ulike landene representert. Hadde ikke fryktelig mye å bidra med, men veldig interessant å høre andres erfaringer. Vi snakket bl.a om hvordan undervise om miljø og børekraftig utvikling.
Viktor snakket om et prosjekt de hadde på en skole han jobber på. De skulle få elevene til å samle sammen plastflasker. Elevene var ivrige og de samlet sammen mange flasker som de brukte til å bygge et gjerde rundt et grøntområdet de hadde på skolen. Problemet var at de ikke viste hvor de skulle gjøre av resten av flaskene. De er ingen resirkuleringsmaskiner i nærheten (og veldig å i landet, om noen). Så det ente med at de måtte slutte med prosjektet.

Et annet prosjekt de jobbet med var å gjøre elevene mer oppmerksomme på bruken av plastposer. Søppel er et stort problem i Guatemala. Man ser søppel over alt i naturen og i gatene. Det kommer en søppelbil hver uke og henter søpla der jeg bor. Men det er en tjenesten en må betale for og det er det ikke alle som har råd til. Et av prosjektene på Col. Maya var å lage poser av ulike materialer til fler bruk og drive holdningsskapende arbeid.

                                          Framlegg og diskusjoner.....

"Educacion" gjengen
Mange interessante samtaler med andre ord. Var også kjekt å treffe andre deltaker og høre om deres erfaringer både fra nordmenn i Mellom Amerika og mellomamerikanere som har vært i Norge.  Seminarer ble avslutta på søndag etter utdeling av diplom. Guatemaltekere er veldig glad i diplomer!






2 kommentarer:

  1. Steike Trude! Eg får virkelig ikkje me meg noen ting. Visst ikkje at du hadde reist te Guatemala!! Har levd i ei bobla dei siste mnd, så det e nok derfor. Skikkelig kult gjort! Håpe du trives :-) Glede meg te å følla me på bloggen din!
    Klem fra Hanne.

    SvarSlett
  2. Sånn er det av og til. Masse som har skjedd med hos deg den siste tiden også! Lykke til med nytt hus, og familieforøkning!

    Ja jeg har det veldig bra!

    Klem Trude

    SvarSlett